اتهام نیلوفرحامدی و الهه محمدی جاسوسی نیست

اطلاعیه دیگری درباره علت آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی پس از ۱۷ ماه با وثیقه ۱۰ میلیاردتومانی برای هر کدام، منتشر شد.


به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی که به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ۶ و ۷ سال حبس محکوم شده بودند، با درخواست تجدیدنظر متهمان، به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است.


دادگاه تجدیدنظر در اولین جلسه رسیدگی به پرونده با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی با آزادی این دو متهم تا زمان صدور حکم نهایی موافقت کرد.


در پی آزادی این دو نفر با قرار وثیقه، با وجود این پیش‌فرض اشتباه که آن‌ها به اتهام جاسوسی در زندان بوده‌اند این سوال و ابهام حقوقی مطرح شده است که چطور دو جاسوس با قید وثیقه آزاد شده‌اند؟


در صورتی که این امکان قانونی برای افراد متهم به جاسوسی وجود ندارد.


اما نکته اساسی این است که آیا این دو متهم جاسوس بودند؟


طبق دادنامه صادره از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمین، اتهام‌های این دو نفر تحت عنوان: همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.
 این امر حاکی از این است که جاسوس بودن این دو نفر برای دستگاه قضایی احراز نشده است.


بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات): هر کس یا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید، در صورتی که محارب شناخته نشود به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.


همانطور که مشخص است در این ماده عنوان جرم «همکاری با دول متخاصم» ذکر شده که متفاوت از عنوان جرم جاسوسی در قانون مجازات اسلامی است؛ بنابراین با توجه به اینکه اتهام این افراد جاسوسی نمی‌باشد، آزادی آن‌ها با قید وثیقه مانع قانونی ندارد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمرونالدو زدگی حاد یا حادترین رونالدو مسئله این است؟
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *