نشست هم اندیشی استانداران ادوار آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی استانداران ادوار آذربایجان شرقی به دعوت مالک رحمتی، استاندار کنونی گرد هم آمده و نشست هم اندیشی برگزار کردند.


حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی پنجشنبه، سوم اسفندماه در جمع استانداران ادوار، ضمن یادآوری تلاش‌های سه استاندار فقید، اظهار کرد: معمولا در جامعه ما اگر فردی، مسئولیتی را قبول می‌کند، همه مشکلات را بر سر فرد قبلی می‌اندازد ولی در اصل باید نسبت به زحمات افراد گذشته احترام قائل شد. در موفقیت امروز استان آذربایجان شرقی تمامی استانداران گذشته سهم دارند. 


به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که در سایر استان‌ها سلایق مختلف از نظر گرایش‌های سیاسی حضور داشته و به توسعه استان خود کمک می‌کنند، افزود: این امر می‌تواند در استان ما نیز اتفاق بیفتد.


وی ادامه داد: هر یک از استانداران گذشته آذربایجان شرقی، منشا اثر در یک حوزه بوده‌ و از هر یک یادگاری برای ما مانده است. 


آل هاشم با اشاره به دید وسیع استاندار کنونی آذربایجان شرقی نیز گفت: استاندار جدید، تهران دیده است و توصیه می‌کنیم که هر مسئولی که به روی کار بیاید، تهران دیده باشد زیرا مسئولان تهران دیده، دید وسیعی به مسائل دارند در غیر این صورت بسیار تنگ نظرانه به مسائل نگاه می‌کنند.


وی هم‌چنین تاکید کرد: استانداران ادوار می‌توانند با هر گرایش سیاسی به توسعه استان کمک کنند.


مالک رحمتی، استاندار کنونی آذربایجان شرقی نیز در خصوص علت برگزاری این نشست، گفت: از زمان روی کارآمدن، برایم سوال ایجاد شده بود «اگر کسانی که روزی به استان خدمت می‌کردند و هر روز تصاویر آن‌ها را در دیوار استانداری مشاهده می‌کنیم، دوباره به استان بازگردند، چه کار می‌کنند؟» بنابراین مقرر شد تا چنین جلسه‌ای را برگزار کنیم و صحبت‌های این بزرگواران را بشنویم و از تجربیات و ظرفیت‌های آن‌ها بهره ببریم. 


وی، خطاب به استانداران سابق آذربایجان شرقی با بیان این‌که این نوع جلسات قطعا به توسعه استان کمک می‌کند، افزود: شما استانداران ادوار در توسعه استان نقش داشته‌ و قطعا در دوران خود بهترین عملکرد را به یادگار گذاشته‌اید و ما نیز باید امروز ادامه دهنده راه شما باشیم.


رحمتی با بیان این‌که آذربایجان شرقی یک استان استراتژیک و مهم بوده و دارای ظرفیت‌های بسیار کم نظیر منابع طبیعی، اقوام و ظرفیت‌ها، مرزها، صنعت و تاریخ است، اظهار کرد: تبریز و آذربایجان شرقی، جزو اولین‌ها هستند ولی امروز این جایگاه در بسیاری از موارد حفظ نشده و این موضوع، مردم عزیز استان را اذیت می‌کند.


وی با بیان این‌که در زیرساخت‌ها، سرانه‌های بهداشتی و توسعه متوازن استان مشکل داریم، گفت: می‌خواهیم اندیشکده مدیریت دانش استان را با محوریت استانداران گذشته آذربایجان شرقی به عنوان مجریان عالی استان راه اندازی و تجربیات و مدیریت دانش آن‌ها را جمع بندی کرده و نخبگان و دانشگاهیان را نیز به این هیات اندیشه ورز محور وصل کنیم.


وی با بیان این‌که امیدواریم این اندیشکده بتواند ما را هرچه سریعتر به مقصود خود در توسعه و پیشرفت استان برساند، خاطرنشان کرد: نخستین اقدام این اندیشکده، تشخیص اولویت‌ها و شناخت صحیح ظرفیت‌های متعدد و نیروهای توانمند استان با کمک استانداران آذربایجان شرقی است که هر یک دارای شخصیت‌های متفاوتی بوده و در عرصه‌های عمرانی، علمی و … اثرگذار هستند و سپس بتوانیم از این تجربیات در اداره استان استفاده کنیم.


استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید تصویر مشترک ذهنی همراه با جریان مردمی و نخبگان را در استان شکل دهیم که بدنه اجتماعی هم داشته باشد. نمی‌توان در راستای اداره استان، متفاوت از مردم فکر کنیم. اندیشه‌ای که جریان مردمی و نخبگانی آن را پشتیبانی نکند، محکوم به نابودی است. در این اندیشکده با کاربردی ترین امورات کار داریم تا بتوانیم با عصاره تجربه زمان استانداری این استانداران عزیز به این نتیجه برسیم که امروز چه باید کرد. 


وی هم‌چنین در جمع بندی جلسه، اظهار کرد: نزدیک به ۴۰ توصیه و سفارش که نکات اجرایی بودند و به نواقصات اجرایی و سیاستگذاری ربط داشتند، یادداشت کرده و سعی می‌کنیم تا آن‌ها را جمع بندی کنیم.


وی افزود: اکنون تعداد ۴۵۵ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که تقریبا عمر بیش از ۳۰۰ پروژه زیر پنج سال و باقیمانده نیز بالای ۱۶ سال است که در زمان خود افتتاح نشده‌اند و مجموع اعتبارات استان نیز ۲.۸ همت است که حتی ۱۰ پروژه هم با آن تمام نمی‌شود. 


رحمتی، اولویت‌های استان را اتمام پروژه‌های نیمه تمام، رویکرد اقتصادی در ۲۷۰ کیلومتر مرز استان، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه استان، رفع ناترازی‌های آنی استان از جمله آب و برق و زیرساخت‌ها، نوسازی صنایع استان و اصلاح مصرف آب عنوان کرد.


وی با اشاره به وضعیت کنونی تجهیزات فرسوده شرکت ماشین سازی و ریخته گری تبریز نیز گفت: ماشین سازی، دارایی راکد دارد و امکان نوسازی تجهیزات آن مهیا است ولی شرکت ریخته گری دارایی ندارد برای همین نیز مقرر شده تا این دو کارخانه ورشکسته با یکدیگر ادغام شوند. 


وی هم‌چنین از ادامه دار بودن این جلسات در راستای توازن توسعه استان خبر داد.


در ادامه هر یک از استاندار ادوار آذربایجان شرقی به بیان تجربیات گذشته، مشکلات استان و توصیه‌های خود به استاندار جدید اقدام کردند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *