توجه به راهبرد کلان برای جلوگیری از تبعات تراز منفی آب خزر

ایسنا/گیلان فرمانده مرزبانی استان گیلان با بیان اینکه پس‌رفت آب خزر یکی از چالش‌های این دریا است، گفت: کشورهای مشترک‌المنافع خزر راهبرد کلانی را در جلوگیری از تبعات منفی تراز آب این دریا در دستور کار قرار دهند.


به گزارش ایسنا سرهنگ اصغر بازگیر، امروز شنبه در آیین تکریم و معارفه فرمانده پایگاه دریابانی بندر انزلی اظهار کرد: مرزهای استان گیلان با توجه به وسعت طول سواحل حدود ۳۱۰ کیلومتر سیزدهمین مرزهای کشور را از ۱۷ استان مرزی تشکیل می‌دهد.


وی افزود: پایگاه بندر انزلی از لحاظ وسعت با توجه به ۱۰ حوزه مسئولیتی که در مجاورت ۱۰ شهرستان مرزی دارد تقریباً یک دهم مرزهای استان را پوشش می‌دهد.


بازگیر با تاکید بر اینکه فرصت‌های این بندر و حوزه مسئولیتی پایگاه انزلی خیلی زیاد است، تصریح کرد: با نگاهی به موقعیت سوق الجیشی بندر انزلی و اینکه مرزهای استان گیلان دروازه اوراسیا محسوب می‌شود بسیار دارای اهمیت است اما در عین فرصت، چالش‌هایی هم داریم.


وی با بیان اینکه اگر نیم نگاهی به چالش‌های این دریا داشته باشیم، تصریح کرد: ما با پسرفت آب دریای خزر مواجه هستیم و این مسئله دلایل متعددی دارد از جمله اینکه کارشناسان معتقدند شرایط آب و هوایی یکی از علت‌هاست.


بازگیر با اشاره به اینکه البته در بررسی‌های فنی، سدسازی یکی از دلایل این کاهش عنوان شده است، تاکید کرد: ۸۰ درصد ورودی آب دریای خزر از رودخانه ولگا که طولانی‌ترین رود روسیه است سرازیر می‌شود و برابر بررسی که انجام گرفته روسیه از ۲۰ سال گذشته تاکنون ۴۰ سد احداث کرده و ۱۸ سد دیگر یا مطالعات آن انجام شده یا عملیات اجرایی آن در حال ایجاد است.


وی با بیان اینکه سدهای متعددی نیز در داخل کشور بر روی حوضه های آبریز دریای خزر احداث شده، گفت: باید مراقب عواقب کاهش آب این دریای بسته که با سرعت در حال پس رفت است باشیم.


فرمانده مرزبانی استان گیلان با اشاره بر اهمیت حجم صیادی، زیست بوم، اکولوژی منطقه که تحت تاثیر این پس رفت قرار می‌گیرد، گفت: ضمن اینکه این دریاچه شور است و تبعات پس رفت آب دریاچه شور را مثل مشکلاتی که برای دریاچه ارومیه پیش آمده، در جریان هستیم.


بازگیر تصریح کرد: بایستی فکر اساسی شود و راهبرد کلانی را کشورهای مشترک المنافع این دریا در دستور کار قرار دهند.


فرمانده مرزبانی استان گیلان در ادامه با اشاره به مولفه‌های قدرت گفت: امروزه تکنولوژی، منابع انرژی، نیروی انسانی همچنین دسترسی به دریا از مولفه‌های مهم قدرت هستند.


بازگیر با بیان اینکه ماهیت نظام جمهوری اسلامی، استعمارستیزی است گفت: ما یک کشور استعمارستیز هستیم و دنیا ما را به این می‌شناسد و این ماهیت جمهوری اسلامی بازدارندگی را حتی برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده و ما الان به این خودباوری رسیدیم که ما می‌توانیم.


فرمانده مرزبانی استان گیلان گفت: هر جایی که جمهوری اسلامی می خواهد از یک پیچ تاریخی بگذرد هجمه‌ها وارد می‌شود و هرجا جمهوری اسلامی به یک موفقیت می‌رسد هجمه‌ها زیاد می‌شود ولی ما به قول سردار سلیمانی ملت امام حسینیم و هیچ ترسی نداریم و محکم از دریای خزر تا خلیج فارس ایستاده‌ایم.


همچنین در این مراسم محمد پورخوش سعادت، فرماندار شهرستان بندر انزلی اظهار کرد: مرزبانان ما در همه حوزه ها، طی سالیان اخیر شهدای زیادی را تقدیم کشور ایران اسلامی کرده و اگر زحمات جان بر کف نیروی انتظامی نبود یقینا آرامش کنونی، فراهم نمی شد.


وی با بیان اینکه با حضور نیروهای نظامی، امنیتی و مردمی که همیشه در صحنه هستند به دشمن نمی‌بازیم، گفت: مشکلات حوزه فقر، فساد و تبعیض باید رصد شود؛ تشکر ما از جنس خدمت است به گونه‌ای که مردم آن را حس کنند و در حالی که به‌ فکر رفع مشکلات داخلی در حوزه فقر، فساد و تبعیض هستیم باید حرکات دشمن را رصد کنیم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم بورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟
بیشتر بخوانیم راهنمای خرید نهال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *