مجلس نتوانست در مورد معافیت سربازی ایرانیان مقیم خارج تصمیم بگیرد

تهران – ایرنا – نمایندگان مجلس پس از حدود ۳ ساعت بررسی، نتوانستند در مورد معافیت مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو، تصمیم بگیرند و این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه (۹ اسفند ماه) در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱،  بند الحاقی (۳) تبصره  (۱۰) لایحه را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.


بر اساس بند الحاقی (۳) تبصره (۱۰)، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل (۱۱۰) قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. سربازان متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار می شوند.


علی خضریان در جریان بررسی بخش درآمدی بند الحاق ۳ تبصره ۱۰ درباره خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب مقیم خارج از کشور در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: رویکرد مجلس در زمان بررسی سهم صندوق توسعه ملی این بود که تغییر در آن منوط به اخذ مجوز است.


وی با بیان این‌که طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، فرماندهی نیروهای مسلح با مقام معظم رهبری است، گفت: مجلس در حالی موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب خارج از کشور را بررسی می کند که مجوزی از ستاد کل نیروهای مسلح یا دفتر فرماندهی کل قوا گرفته نشده است، پس چرا انتظارات اجتماعی نابه جا ایجاد کرده و یک کار عوام فریبنده برای جوانان می کنیم که برای آن هم هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته نشده است.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من هم موافق تعیین تکلیف جوانان مشمول غایب هستم اما مگر می خواهیم مخدر به جوانان داده و آن ها را ظرف یکی دو هفته دچار خوش خیالی باطل کنیم؟ در حالی که می دانیم این موضوع بدون مجوز ستاد کل در شورای نگهبان رد می شود چرا بار اجتماعی و روانی به جامعه تحمیل می کنیم؟


وی از نیکزاد رییس مجلس خواست که این بند به کمیسیون تلفیق برگشته تا نظر کتبی و رسمی نیروهای مسلح اخذ شود.


نیکزاد نایب رییس مجلس با پذیرش اخطار، آن را به رای مجلس گذاشت که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.


در این بند «علی نیکزاد ثمرین» که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح باید در این بند اعمال نظر کند بر همین اساس برای بررسی بیشتر بند (۳) به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود.


مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه امروز ساعت ۸ صبح بررسی پیشنهادات نمایندگان در مورد این بند را در دستور کار داشت.



دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *