جامعه جهانی سهم و نقش خود را در مبارزه با موادمخدر شفاف کند

تهران – ایرنا – رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیاز به برگ لوح تقدیر ندارد، بلکه نیاز دارد تا جامعه جهانی سهم و نقش خود را در این زمینه مشخص و شفاف کرده و به این نقش‌ها عمل کند.


سید حسن موسوی چلک روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر – از ۴ تیر به مدت یک هفته- افزود: علیرغم همه اقدامات انجام شده ولی همچنان اعتیاد یکی از نگرانی های جدی است و در صورت لزوم نیاز به بازنگری اساسی در این اقدامات و برنامه ها داریم، ایران به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد در کنار  کشورهای بزرگ تولید کننده این  مواد تلاش های زیادی انجام داده است که حدود ۳۸۵۰ شهید دراین راه داده است و حدود ۱۲ هزار نفر نیز جانباز مبارزه در عرصه مواد مخدر هستند بنابراین جامعه جهانی باید به ایران در این حوزه تعظیم کند و همچنین پاسخگوی این سوالات باشد که سهم نقش جامعه جهانی در این حوزه کجاست؟ چه پاسخی برای خانواده های این شهداء و جانبازان عزیز دارند؟


وی اضافه کرد: به عنوان یک مددکار اجتماعی معتقدم که ایران نیاز دارد تا جامعه جهانی سهم و نقش خود را در این زمینه مشخص و شفاف کرده در غیراین صورت این سوال اساسی مطرح است که چرا جوانان وخانواده های ایرانی باید تاوان انفعال جامعه جهانی در حوزه مقابله با مواد مخدر و روانگردان ها و پول شویی های این حوزه را بپردازند.


رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر نقش آموزش و پرورش درپیشگیری از آسیب های اجتماعی، گفت: هیچ محیط اجتماعی به اندازه آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی نمی تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سلامت اجتماعی و روانی با هدف پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که نتیجه همه این تلاش ها زمینه ای برای کنترل و کاهش مواد مخدر و روانگردان ها در کشور و جهان باشد، چرا که تمامی جوامع و خانواده ها از تبعات منفی این مواد تاتیرات منفی می پذیرند.      

 رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: نام گذاری ایام به مناسبت های خاص فرصتی برای سپاسگزاری از دست اندرکاران مرتبط با آن مناسبت می باشد، از جمله این مناسبت ها روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در ایران بصورت یک هفته برای این مناسبت برنامه ریزی می شود.


موسوی چلک با تبریک روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به  همه کسانی که در هر حوزه ای  و در هر عرصه ایی اعم از دولتی، غیر دولتی و خصوصی، قضایی، انتظامی، امنیتی، فرهنگی، علمی، آموزشی، رسانه ای، تقنینی و سیاستگذاری برای مبارزه و کنترل و کاهش سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها تلاش های صادقانه دارند از جمله مددکاران اجتماعی که در تمامی سطوح پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر حضور موثر دارند، گفت:  بر این باورم که موفقیت در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها نیازمند سیاستگذاری های مناسب، بهره گیری از تمام ظرفیت ها در سطوح بین المللی، منطقه ایی و داخلی و ظرفیت های سازمان های غیر دولتی و انجمن های مرتبط، حساس سازی مردم با هدف جلب  مشارکت بیشتر شان در برنامه ها، توجه به سطوح مختلف پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر پیشگیری سطح اول(اطلاع رسانی و آگاه سازی) و اهتمام ویژه به نقش مدارس، دانشگاه ها، محیط های کاری و رسانه ها و فضای مجازی در  این سطح از پیشگیری، تقویت رویکردهای اجتماعی و محله ای و مددکاری اجتماعی، بهره گیری از  رویکرد های علمی و دانش و تجارب  داخلی و جهانی و بستر سازی برای تولید دانش بومی متناسب با زیست بوم ایران و اتخاذ راه های خلاقانه مبتنی بر فناوری های نوین، توجه به پژوهش و یافته های پژوهشی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی، دیده بانی اجتماعی مستمر وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان ها و تقویت مطالبه گری اجتماعی در حوزه مواد مخدر است.


موسوی چلک تصریح کرد: به رغم همه تلاش های انجام شده در داخل کشور اما بایداین را بپذیریم که وضعیت سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها همچنان نگرانی های جدی را به دنبال دارد تا جایی که در تعیین اولویت بندی مسایل اجتماعی که در جلساتی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار می شد به عنوان یکی از پنج اولویت مسایل اجتماعی تعیین شده است.


وی اضافه کرد: تاثیرات این موضوع بر سایر جرایم و آسیب های اجتماعی  از قبیل طلاق،  سرقت، خشونت های خاتگی،  برخی قتل ها و افزایش آمار های زندانیان مرتبط با مواد مخدر هم بر کسی پوشیده نیست. اما این موضوع لازم است مورد توجه قرار گیرد که یک بار بیاییم بارویکرد های علمی و مبتنی بر شواهد کارشناسی و فارغ از هر نوع نگاه  غیر کارشناسی، ارزیابی صادقانه ای داشته باشیم.  



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *