کانال ما در تلگرام
روانشناسی و مشاوره

ورود به حساب کاربری

منوی اصلی

آخرین مطالب

آخرین لینکهای ارسالی

تست خودشناسی ،ایا شما فردی غُر غُرو هستید؟
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ساعت ۲۲:۵۰     بازدید ( 388 )     کد مطلب ( 286 )     نویسنده ( admin )

تست روانشناسی/ آیا شما فردی غُرغُرو هستید؟
 
یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده از موثرترین راهکارهای عملی که سبب ترک عادت غُر زدن می‌شود، خبر داد.
هر انسانی عادت‌های گوناگونی دارد که برخی از آن‌ها خوب و گروهی دیگر بد هستند که یکی از این عادت‌های بد غُر زدن و پیوسته انتقاد کردن است. افرادی که دائم در برخورد با همه مسائل غُر می‌زنند نه تنها از این امر سودی نمی‌برند بلکه موجب به خطر افتادن سلامت روان خود نیز می‌شوند.
 
در این مطلب با استفاده از این تست خود را بسنجید که آیا فردی غُرغُرو هستید یا خیر. سپس در صورتی که مشخص شد که این عادت ناپسند را دارید به کمک راهکارهای ارائه شده سعی کنید که آن را اصلاح کنید.
 
 
تست میزان غُرغُرو بودن
در زیر پنج جمله مشاهده می‌کنید که با آن موافق یا مخالفید. هر جمله را بخوانید، سپس بهترین گزینه را انتخاب کنید.
 
  ۱- من معمولاً مشکلاتم را با دیگران درمیان می‌گذارم.
 
  ۷ خیلی موافقم
 
 ۶ موافقم
 
 ۵ کمی موافقم
 
  ۴ نه موافقم، نه مخالف
 
  ۳ کمی مخالفم
 
 ۲ مخالفم
 
 ۱ خیلی مخالفم
 
  
 ۲- من معمولاً احساسات منفی‌ام را با دیگران درمیان می‌گذارم.
 
  ۷ خیلی موافقم
 
 ۶ موافقم
 
  ۵ کمی موافقم
 
  ۴ نه موافقم، نه مخالف
 
 ۳ کمی مخالفم
 
 ۲ مخالفم
 
 
 ۱ خیلی مخالفم
 
 
۳- من بر علت مشکلات بیشتر از راه حل‌ها تمرکز می‌کنم.
 
  ۷ خیلی موافقم
 
  ۶ موافقم
 
  ۵ کمی موافقم
 
  ۴ نه موافقم، نه مخالف
 
  ۳ کمی مخالفم
 
  ۲ مخالفم
 
  ۱ خیلی مخالفم
 
  ۴- اگر زندگی‌ام به صورت یک فیلم نمایش داده شود، من آن را به جای داستانی عاشقانه، کمدی یا الهام بخش، یک درام توصیف می‌کنم.
 
  ۷ خیلی موافقم
 
 ۶ موافقم
 
 ۵ کمی موافقم
 
 ۴ نه موافقم، نه مخالف
 
 ۳ کمی مخالفم
 
 ۲ مخالفم
 
 ۱ خیلی مخالفم
 
 
۶- من خیلی غرغر می‌کنم.
 
  ۷ خیلی موافقم
 
  ۶ موافقم
 
  ۵ کمی موافقم
 
  ۴ نه موافقم، نه مخالف
 
  ۳ کمی مخالفم
 
  ۲ مخالفم
 
  ۱ خیلی مخالفم
 
 
 
حالا امتیازهای مربوط به هر جواب را جمع کنید، به عنوان مثال اگر جوابتان به همه سوالات، «خیلی موافقم» باشد، پس جمع همه آنها، ۳۵ می‌شود.
 
امتیاز بین ۳۰ تا ۳۵: شما یک غُرغُروی واقعی هستید. غُر زدن برایتان یک عادت شده و حالا زمان آن است که این عادت را ترک کنید.
 
امتیاز بین ۲۴ تا ۲۹: شما یک غُرغُرو هستید. زمان زیادی را به تمرین غرغرکردن می‌گذرانید. اکنون باید مثبت اندیشی را جایگزین غُر زدن کنید.
 
امتیاز بین ۱۸ تا ۲۳: شما در نیمه‌های جاده قرار دارید. دنده را عوض کنید، بر نکته‌های مثبت تمرکز کنید، زمان زیادی را در جاده مثبت اندیشی بگذرانید.
 
امتیاز بین ۱۲ تا ۱۷: غُرزدن برای شما، مشکلی جدی محسوب نمی‌شود، سعی کنید، مثبت باشید.
 
امتیاز بین ۶ تا ۱۱: شما هرگز غُرغُر نمی‌کنید، انرژی مثبت را تقویت و با دیگران قسمت کنید.
 
مصطفی افشار کارشناس ارشد مشاوره خانواده در خصوص تمرین عملی برای گذراندن هفته‌ای بدون غُر زدن بیان کرد: در این تمرین ما باید شکایت‌ها و افکار منفی را تا جای ممکن حذف کرده و آن‌ها را با افکار و عادت‌های مثبت جایگزین کنیم.
 
روز اول: افکار و کلماتتان را بازبینی کنید
 
امروز را به بازبینی افکار و کلمات بگذرانید. از افکاری که به ذهنتان می‌رسد و کلماتی که از دهانتان خارج می‌شود، شگفت زده می‌شوید. نکته کلیدی بیشتر از افکار و صحبت هایتان است.
 
 
 روز دوم: یک لیست شکرگزاری بنویسید
 
صبح، هنگامی که از خواب بیدار شدید لیستی از مواردی که به خاطر داشتنشان قدردان هستید، تهیه کنید. هنگامی که خودتان را در حال شکایت کردن می‌یابید، بر مواردی که به خاطرشان سپاسگزارید، تمرکز کنید.
 
 
 روز سوم: پیاده روی شکرگزاری کنید
 
صبح که بیدار شدید، پیاده روی شکرگزاری انجام دهید. درحالی که قدم می‌زنید، به همه چیزهایی که برای داشتنشان سپاسگزارید، فکر کنید. تلاش کنید این حالت از سپاسگزاری را به خاطر بسپارید و در طول روز آن را به یاد آورید.
 
 
روز چهارم: بر کارهای خوب تمرکز کنید
 
امروز باید به جای تمرکز بر چیزهای بد بر چیزهای درست تمرکز کرد. ترجیحا بر آنچه در زندگیتان درست است، تمرکز کنید. بر رفتار درست دیگران که انجام می‌دهند، تمرکز کنید. به جای انتقاد، تحسین کنید. در عوض آنچه مجبور به انجام آن هستید، بر آنچه به دست می‌آورید، تمرکز کنید.
 
 
روز پنجم: با یک دفتر وقایع روزانه موفقیت شروع کنید
 
همه ارتباطات عالی و پیشرفت‌های امروزتان را بنویسید. این کار را در طول روز و قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.
 
 
 روز ششم: ر‌ها کردن
 
لیستی از مواردی تهیه کنید که مایلید درباره آن‌ها شکایت کنید. با کمک این لیست، چیزهایی که در کنترلتان است و قدرت تغییر آن را دارید و چیزهایی را که خارج از کنترلتان بوده، شناسایی کنید. راه حل‌ها و پیشنهادهای ممکن و یک طرح قابل اجرا برای چیزهایی که در کنترلتان است، بنویسید. کلمه صرف نظر را در کنار موضوعاتی که خارج از کنترلتان است، بنویسید.
 
 
روز هفتم: تنفس
 
ده دقیقه را در سکوت بگذرانید. هنگام دعا یا مدیتیشن، استرس را به انرژی مثبت تغییر دهید و بر تنفس خود تمرکز کنید. تمام روز هر زمان که احساس استرس می‌کنید، یا قصد شکایت کردن دارید، به مدت ۱۰ ثانیه مکث کرده و چند نفس عمیق بکشید. به نفس‌ها و موهبت‌های الهی اهمیت دهید.

ارسال دیدگاه