۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به پروژه های گردشگری اعطا می شود


P>به‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث‌آریا، این تفاهم‌نامه به امضای سعید اوحدی و برات کریمی رسید. 


اوحدی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قانون‌گذار ظرفیت بسیار خوبی در قالب تبصره (۱۸) برای دستگاه‌های مختلف به تصویب رسانده و برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۲۷۵ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته است.



به دلیل برخی ابهامات که در نحوه ارائه این تسهیلات وجود داشت دستورالعمل اجرایی آن زمان برد اما خوشبختانه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اولین دستگاهی است که توانسته هماهنگی‌های لازم را برای جذب این منابع انجام دهد.


امضای قرارداد عاملیت با چهار بانک به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال


او اضافه کرد: امروز بانک دی چهارمین بانکی است که عاملیت آن به امضا رسیده است. تا کنون بیش از ۱۰هزارمیلیارد ریال قرارداد با بانک‌های عامل بسته شده و با وجوهی که بانک‌ها می‌آورند در مجموع ۳۰هزارمیلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اعطا خواهد شد. در همین ارتباط سامانه‌ای نیز طراحی شده که در سطح ستاد و استان امکان رصد لحظه‌ای این تسهیلات وجود دارد. 


معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ پروژه در حوزه گردشگری با پیشرفت ۷۰ درصد داریم که این پروژه‌ها اولویت ما برای پرداخت تسهیلات هستند. همچنین با توجه به رسالت بانک دی برای ارائه خدمات به جامعه ایثارگری، با مدیران این بانک مذاکره کردیم که این اتفاق یک خدمت دیگر مشترک این وزارتخانه و بانک دی قلمداد شود و در اعطای تسهیلات پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند، اولویت مربوط به جامعه ایثارگری باشد. 


وی پیشنهاد دا به‌منظور پیگیری هرچه بهتر مفاد این تفاهم‌نامه کمیته مشترکی تعیین شود تا موضوعات مطرح شده در این کمیته بررسی و پیگیری شود.


برات کریمی مدیرعامل بانک دی نیز گفت: یکی از اهداف و رسالت‌های ما حمایت از اشتغال‌آفرینی است و در این میان از اشتغال‌های کوچک نتیجه بهتری گرفتیم و به همین دلیل به دنبال این هستیم تا در کنار حمایت از اشتغال‌های بزرگ از اشتغال‌های کوچک نیز حمایت کنیم.


کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی حوزه گردشگری در سراسر کشور این آمادگی را داریم تا از این حوزه در تمام استان‌ها حمایت کنیم.


بر اساس این تفاهم‌نامه تسهیلات تلفیقی و یارانه‌دار به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و تعاونی به‌صورت استانی و ملی در قالب برنامه دستگاه اجرایی ذیل بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، شامل برنامه‌های ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی بر مبنای پروژه‌های مصادیق گردشگری اعطا می‌شود. 


نرخ سود تسهیلات در مناطق کمتر توسعه یافته، صفر درصد است


بر اساس این تفاهم‌نامه نرخ سود سهم تسهیلاتی از محل واگذارنده اعتبار در مناطق کمتر توسعه یافته صفر (در قالب عقد قرارداد قرض‌الحسنه بدون کارمزد) و در مناطق برخوردار ۸ درصد است و نرخ سود تسهیلات از محل منابع داخلی بانک عامل در قالب این قرارداد معادل نرخ سود مصوب شورای عالی پول و اعتبار (در زمان پرداخت) تعیین می‌شود. 


همچنین حداکثر مدت زمانی مشارکت مدنی (دوران ساخت) و تنفس تسهیلات بخش ثابت متناسب با شرایط طرح و پیشرفت فیزیکی جمعاً حداکثر ۲۴ ماه و دوران بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه تعیین شده است و درصورت افزایش دوران مشارکت از حدود اعلامی، مدت از دوران بازپرداخت کسر خواهد شد و به طور کلی مجموع دوران تامین مالی از (۸۴) ماه افزون‌تر نخواهد بود. 


همچنین در راستای اجرای ماده ۱۲ این قرارداد بانک عامل موظف است به‌منظور اتمام طرح و بهره‌برداری کامل اولویت پرداخت تسهیلات را به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد اختصاص دهد.


راهبری نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *